תת פעילות של בלוטת התריס מאובחנת אצל אחת 1 מכל 7 נשים. לעומת זאת, 1 מכל 4 נשים סובלת מתת פעילות סמויה של בלוטת התריס, כלומר מתסמינים רבים - אך לא מאובחנות כראוי.

תת פעילות של בלוטת התריס:

תת פעילות של בלוטת התריס הינה תופעה שכיחה למדי בעולם המערבי ויכולה לנבוע מסיבות רבות ביניהן גנטיקה, תזונה, וסטרס, בעיקר כרוני.

שיטת האבחון הסטנדרטית בקופת החולים:

הסימפטומים (תסמינים) של תת פעילות של בלוטת התריס יכולים להיות מקושרים לבעיות רבות נוספות ולכן קיים לעיתים קושי באבחון. שבעת התסמינים השכיחים ביותר לפי הסדר הבא הינם:

1) עייפות - בעיקר עייפות בוקר וצהריים, לעיתים ערנות לילה / קשיי שינה

2) שינויים במשקל - בעיקר עלייה במשקל, או חוסר יכולת לרדת במשקל

3) קור, בעיקר בכפות הרגליים, גם בקיץ.

4) שיבושים במחזור החודשי, דיסמנוריאה (כאבי מחזור)

5) נשירת שיער

6) בעיות שינה

7) דכדוך מנטלי

לתסמינים אלו (או לחלקם) נרצה להצליב בדיקות דם מקיפות דיו על מנת להגיע לאבחון מדוייק:

1) TSH - זהו ההורמון הנבדק בבדיקות דם שגרתיות וכל עוד הינו בטווח (0.5-4.8) המטופלת לא תקבל התייחסות מיוחדת לבלוטת התריס שלה. זאת חרף העובדה שמטופלות רבות חוות תסמינים, לעיתים מהותיים, כבר ב- TSH מעל הערך 2. ערך רצוי ברפואה הפונקציונלית בין 1 ל- 2 כאידיאלי.

2) T-4 - הורמון התירוקסין. מדיד בבדיקות סטנדרטיות בקופת החולים ומעיד בדיוק רב על כמות ההורמון המופרש ישירות מבלוטת התריס (TSH הינו הורמון המוםרש מבלוטה אחרת הנקראת בלוטת ההיפופיזה).

3) T-3 - הורמון התריודוטירונין. זהו ההורמון שהינו הנגזרת הפעילה של T-4. רמות תקינות של הורמון זה יביאו כל מטופלת לתחושה מיטבית מבחינת חום ואנרגיה בכל הקשור לבלוטת התריס.

4) Anti Thyroid Peroxidase: הימצאותם של נוגדנים אלו בדם מעידים על הפרעה של חיסון - עצמי (אוטואימוני) בבלוטת התריס.

גנטיקה ואפיגנטיקה:

גנטיקה, כאמור, עדיין אין ביכלותנו לשנות. עם זאת ביכולתנו לשאוף לספק לגופינו את הסביבה המיטבית לשגשוג, באופן שיצמצם את הסיכוי לגנים "רעים" לבוא לידי ביטוי, כלומר מחלה. ה"סביבה" הזו נקראת אפיגנטיקה.

איך עושים זאת ? קודם כל, מאבחנים את מקור הבעיה. מצליבים מידע הכולל בדיקות דם המראות האם הבעיה הקיימת כרגע בבלוטת התריס מקורה בבלוטת התריס עצמה או שמא במערכת החיסון (השימוטו תאירואידיטיס), זאת יחד עם סיפור אישי, ובמידת הצורך בדיקות פונקציונליות לזיהוי דומיננטיות של מתכות כבדות, חוסר איזון מיקרוביאלי או רמות דלקת גבוהות ומתחילים לטפל לא רק בסימפטומים אלא בשורש הבעיה - במקביל לסימפטומים.

הסיבה להיווצרות המחלה שונה מאישה לאישה​. ברפואה הפונקציונלית נתמקד בשורש הבעיה במקביל לסימפטומים, במטרה לטפל הן קונקרטית והן בשאיפה לצמצם הישנות ותחלואה עתידית.

למידע נוסף על הטיפול לחצו כאן.

עיצוב אתר בעזרת חברת וויקסר

• יונתן רונן מרפאה לבלוטת התריס - פייס