עיצוב אתר בעזרת חברת וויקסר

• יונתן רונן מרפאה לבלוטת התריס - פייס

כל הזכויות שמורות ליונתן רונן - מרפאה לבלוטת התריס

פעילות יתר של בלוטת התריס

פעילות יתר של בלוטת התריס הינה מחלה המתבטאת כעודף הורמוני תריס טירוקסין (T-4) וטריודוטירונין (T-3) בדם, וכתוצאה מכך ירידה ניכרת ברמת ה- (TSH (Thyroid Simulating hormone. קיימות מס' אטיולוגיות (גורמים אפשריים) למחלה והם לפי סדר השכיחות הבאה : מחלת גרייבס - אוטואימוני, פעילות יתר שאינה אוטואימונית, דלקת חריפה או תת חריפה בבלוטת התריס, קשרית חמה (Toxic Adenoma).

פעילות יתר של בלוטת התריס מתחלקת ל- 3 סוגים לפי הסדר השכיח הבא

1) פעילות יתר על רקע אוטואימוני – מחלת גרייבס Graves disease:

מחלת גרייבס מתבטאת כפעילות יתר של בלוטת התריס כתוצאה מדלקת בבלוטה אשר נוצרה מהליך פנימי בו מעורבת מערכת החיסון והיא זו המהווה את בסיס הבעיה. התסמינים השכיחים הינם:

דופק מואץ / לא סדיר (טכיקארדיה)

חום והזעות

כאבים באזור גלגל העין

פעילות מעיים מוגברת

ירידה במשקל

רעידות

עצבנות

כאבי מפרקים

ועוד..

כמות ועוצמת התסמינים משתנה מאדם לאדם וכנגזרת מעוצמת התסמינים יש לשקול טיפול רלוונטי:

טיפול קונבנציונלי במחלת גרייבס :

הטיפול הקונבנציונלי בפעילות יתר של בלוטת התריס מתמקד באספקט ההורמונלי כלומר בהפחתה של הורמוני התריס T-4 ו- T-3 המופרשים מבלוטת התריס.

טיפול זה נעשה בדר"כ באמצעות מרקפטיזול – תרופה המאטה את קצב פעילות בלוטת התריס ע"י השפעה על אופן קליטת היוד.

ברוב המקרים, הרופא הקונבנציונלי המטפל ירצה לראות התחלה של שיפור בתסמינים כשבועיים מרגע תחילת הלקיחה של הטיפול התרופתי.

טיפול זה אינו מתייחס לאספקט החיסוני של המחלה, התייחסות לאספקט זה יכולה להעלות משמעותית את הסיכוי שגם לאחר הורדת המינון התרופתי המחלה לא תחזור פעם נוספת.

הטיפול במערכת החיסון כטיפול שורש במחלת גרייבס באמצעות רפואה יפנית ורפואת צמחים קלינית

בטיפול זה נשאף לאזן את מערכת החיסון ע"י מציאת הגורם שבגינו יצאה מאיזון מלכתחילה, הגורמים השכיחים הינם:

1) סטרס (עקה) משמעותי רגשי או פיזי -  לדוגמה לידה או התרחשות אירוע רגשי משנה חיים

2) תזונה לקויה - לדוגמה תזונה בעלת השפעה על המערכת ההורמונלית

חוסר איזון הורמונלי כללי מסיבה ידועה או לא ידועה ו/או שימוש בהורמונים בדגש על אסטרוגן

סיבה אדיופטית (שמקורה איננו ברור)

אופן הטיפול

דיקור יפני: הדיקור היפני מהווה כיום טיפול משמעותי ביותר לאיזון בלוטת התריס באמצעים לא תרופתיים או בשאיפה לרדת מטיפול תרופתי שכבר קיים (ראה/י ערך רפואה יפנית בדף הבית). בשונה מדיקור סיני, הדיקור היפני מתבסס על אבחון הן של המחלה הן מבחינה מערבית והן על רפלקסים הקיימים בגוף ומרמזים היכן בדיוק הוא אינו מאוזן.

רפואת צמחים קלינית: רפואת צמחים הינה למעשה הרפואה העתיקה ביותר בעולם. רפואה זו התבססה על ניסוי וטעייה במשך אלפי שנים, הרבה לפני שהיו הגדרות כלשהן לרבות מן המחלות, אף כי אלו היו קיימות גם אז. רפואה זו התבססה על חומרים טבעיים אשר היו בנמצא כגון צמחים שונים, שורשים, קליפות, פקעות וכו'. חלק מהתרופות הקונבנציונליות אותן אנו מכירים כיום מופקים בדיוק מאותם חומרים בדיוק, אלא שאופן מיצוי החומרים הפעילים מהווה ההבדל המשמעותי בין מה שיוגדר לבסוף כתרופה מול צמח מרפא.

ההבדלים העקרוניים בין הצמחים לתרופות ומה כ"כ חשוב שנבין:

ההבדל טמון באופן הפקת הרכיבים הפעילים. ברפואת צמחים, אנו (הכוונה היא למרפאה זו, קיימים הבדלי גישות טבעיים בין אנשי המקצוע השונים בתחום) משתמשים בצמח השלם לאדם השלם, מה שהופך את אופן הריפוי לטבעי, ודומה יותר לאכילה נכונה (שמשתלבת גם היא בטיפול כמובן). צמחים אלו יוצרים סימולציה (Simulation) עדינה על מערכת החיסון או על המערכת האנדוקרינית (הורמונלית) או שתיהן, כמו גם השפעה על מערכת העיכול בהתאם לצורך הטיפולי. טיפול זה הינו מביא את הגוף לכדי ריפוי באמצעות חומרים המסייעים וממריצים את המערכות הנכונות בזמן הנכון.

טיפול תרופתי : לרוב יתמקד במערכת ספציפית ולא בכל הגוף. נניח התמקדות בבלוטת התריס, ללא התייחסות למערכת החיסון / מערכת עיכול / אדרנל (ראה/י ערך אדרנל) ואז הסבירות לתופעות לוואי או בעיות אחרות שנגרמו כתוצאה מטיפול מסויים גבוהות בהרבה.

טיפול קונבנציונלי  יעיל לעיתים הכרחי במצבים אקוטיים וכרוניים כאחד, אך לאורך זמן כמובן שנשאף לטיפול טבעי שלם במקביל או בפני עצמו.

2) פעילות יתר של בלוטת התריס ללא קיומם של נוגדנים עצמאיים (לא אוטואימוני) :

פעילות יתר של בלוטת התריס שאינה אוטואימונית הינה תופעה המתקיימת בשכיחות נמוכה יותר מאשר מחלת גרייבס Graves Disease ולכן מקורה יוגדר ע"פ רוב כ"לא ידוע". עם זאת, גם כאן אנו רואים שהסטרס (עקה) הינו מוחשי ומשמעותי כגורם מחולל מחלה, פשוט כי בתשאול הראשוני שעורך כשעה (ולא 10 דק' כמקובל בקופות החולים) עולה תמיד סיפור שממנו ניתן להבין מה הביא אדם למצב בו הוא נמצא ובנקודה הזו של "נפילת אסימון" למעשה מתחיל להתרחש הטיפול האמיתי, וזה עוד לפני הדיקור, הצמחים והתזונה.

מבחינת התסמינים הם זהים לפעילות יתר של בלוטת התריס על רקע אוטואימוני כפי שצויין הנ"ל.

אפשרויות טיפול

תרופתי – הפחתת פעילות הבלוטה באמצעות תרופות המדכאות את פעילותה כגון מרקפטיזול או PTU (פארפיל-תיאוציל). טיפול זה לרוב יוגבל בזמן בזמן ע"י הרופא המטפל.

דיקור יפני ורפואת צמחים קלינית

גם כאן, ננסה למצוא את מקור חוסר האיזון. קיימת טכניקה עתיקה להפחתת הורמוני בלוטת התריס באמצעות טיפול המשלב דיקור יפני, כבלים לשינוע מטען חשמלי חיובי ושלילי המתחברים למחט עצמה (לא לחשמל חיצוני כמובן אלא שימוש בחשמל של הגוף עצמו בלבד). טיפול זה מוריד בסטטיסטיקה ניכרת את פעילותה העודפת של בלוטת התריס באמצעות דיקור. במקביל, נעבוד עם צמחים שונים לשתייה בבית עד להגעה לאיזון מלא.

3) דלקת חריפה או תת חריפה בבלוטת התריס

דלקת חריפה : דלקת חריפה בבלוטת התריס הינה אירוע סוער הכולל תסמינם הדומים לשפעת קשה כגון תחושת חום, כאבי אוזניים, קושי בבליעה, אדמומיות, התנפחות של קשריות לימפה בצוואר, הזעות לילה ועוד. זהו מצב שבו יש לבצע הערכת מצב יסודית בבחירה בין טיפול קונבנציונלי (סטרואידים ואנטיביוטיקה בדר"כ) ללא קונבנציונלי - דיקור וצמחים.

הבחירה בטיפול לא קונבנצינלי רלוונטית במצבים חריפים אך לא מאוד חריפים. הפרמטרים יהיו : האם המטופל/ת חווים ירידה דרסטית במשקלם, מהירות הדופק, ויכולת התפקוד הכללית. הטיפול בדלקת חריפה בבלוטת התריס מהיר יחסית, בין שבועיים לשלושה, 2-3 פגישות כל שבוע לדיקור יפני בטכניקה ספציפית לטיפול בפעילות יתר של בלוטת התריס על רקע דלקתי אקוטי, בתוספת צמחים רפואיים (באישור רוקחי כמובן). במקביל נעשה המשך בירור לזיהוי האטיולוגיה (גורם) המחלה. הגורמים השכיחים הינם לידה או אפשטיין בר וירוס (EBV)

דלקת תת חריפה בבלוטת התריס: דלקת תת חריפה בבלוטת התריס יכולה לנבוע מכל הסיבות שצויינו הנ"ל בדלקת חריפה של בלוטת התריס רק ללא הביטויים קליניים (ללא תסמינים). בשני המקרים מטרת הטיפול העליונה תהיה מניעה של הפיכת הדלקת מאקוטית לכרונית מה שיביא בסופו של דבר לניוון ולצורך קבוע בהורמוני תריס חיצוניים. טיפול זה נעשה במקביל ובשיתוף עם הגורם הרפואי המטפל, החשיבות נובעת דווקא מהעובדה שיש היעדר תסמיני מחלה והדרך לעקוב אחרי התקדמות הטיפול תהיה באמצעות בדיקות דם.

4) פעילות יתר של בלוטת התריס כתוצאה מהימצאותה של קשרית "חמה" – Toxic adenoma:

קשריות "חמות" המפרישות עודף של הורמוני תריס לרוב נובעות מחוסר איזון הורמונלי פנימי אשר נמשך כבר לפחות זמן מה, שימוש לא מושכל בהורמונים סינטטיים, תזונה לקויה כזו המכילה הורמונים או בעלת השפעה הורמונלית.

בלוטת התריס הנה רקמה עדינה הרגישה מאוד לשינויים הורמונלים בגופנו וכן לבחירת מזונותינו, ומכאן גם הטיפול בה.

מבחינת טיפול קונבנצינלי ישנן מס' אפשרויות במקרה זה

טיפול תרופתי במרקפטיזול או PTU (פארפיל-תיאוציל) בנסיון לדכא את הפרשת ההורמונים.

טיפול ביוד רדיואקטיבי

ניתוח

הטיפול בדיקור יפני ורפואת צמחים קלינית

מציאת שורש הבעיה : תוזנה לקויה, חוסר איזון הורמונלי, סטרס משמעותי – הנסיון יהיה למצוא את הגורם המשפיע ביותר שבגינו נוצרה הבעיה.

בקשריות מעל גודל של 1 ס"מ הסיכוי להעלימן פוחת באופן משמעותי בעבודה באמצעיים טבעיים בלבד, עם זאת בהחלט ניתן לצפות להפחתה משמעותית בכמות ההורמונים המופרשים ובעצם הפיכת הקשרית לקיימת אך לא מתבטאת באופן קליני כלומר מקשרית "חמה" לקשרית "קרה", מה שידרוש מעקב בלבד וימנע התערבות קונבנציונלית.

הטיפול לאיזון הורמונלי ו/או מערכת עיכול בהתאם לאבחנה נעשה באמצעות דיקור יפני וצמחים כאשר הרעיון הינו השפעה אנדוקרינית מלאה על בלוטות ההיפופיזה – בלוטת התריס – אדרנל – שחלות, זאת על מנת להגיע לוויסות מלא של הורמוני סטרס והורמונים נשיים ובכך להקטין משמעותית את הגורמים להיווצרות הקשרית ופעליות בלתי תקינה של בלוטת התריס

כל הטיפולים שצויינו הנ"ל מבוססים על נסיון קליני עשיר אשר התהווה במשך הרבה שנות עבודה בקליניקה האנדוקרינית.

בחלק מן המקרים קיימת רלוונטיות לשילוב הטיפול בדיקור יפני ורפואת צמחים קלינית יחד עם טיפול רפואי קונבנציונלי, זאת בהתאם לחומרתם האקוטית של התסמיניים הקליניים, וכן על מנת להביא את המטופל לאיזון בהקדם האפשרי, תוך כדי שאיפה למנוע סיבוכים עתידיים, ובהמשך כמובן לשאוף להישאר באיזון באמצעים טבעיים בלבד.